W kuluarach wśród części działaczy od pewnego czasu krąży interesujący pomysł gruntownej reorganizacji lokalnych szkół ponadpodstawowych. Obecnie w mieście funkcjonują dwie główne placówki: Liceum Ogólnokształcące oraz Zespół Szkół, w skład którego wchodzą technikum oraz szkoły branżowe. Plan, który pojawia się w rozmowach, zakłada likwidację obu tych instytucji i powołanie w ich miejsce nowej jednostki - Powiatowego Ośrodka Szkolnego (POS), który objąłby edukację uczniów kończących szkołę maturą. Jednocześnie kształcenie zawodowe zostałoby w całości przeniesione do Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego.
Argumenty ekonomiczne i organizacyjne
Głównym motywem rozważanej reformy są oszczędności, które mogłoby przynieść nowe rozwiązanie. Utrzymywanie osobnych budynków dla LO i ZS generuje znaczne koszty, zwłaszcza w kontekście rosnących rachunków za ogrzewanie, prąd i eksploatację nieruchomości. Przeniesienie uczniów technikum oraz szkół branżowych do CKPiU pozwoliłoby na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni i ograniczenie wydatków związanych z utrzymaniem budynków.
Reforma przewiduje również uproszczenie struktury zarządzania oświatą na poziomie powiatowym. Obecnie każda ze szkół posiada swojego dyrektora, co generuje dodatkowe koszty administracyjne. Powstanie POS pozwoliłoby na redukcję liczby stanowisk kierowniczych - zamiast dwóch osobnych dyrektorów funkcjonowałby jeden, zarządzający nową placówką. Taka zmiana wydaje się tym bardziej zasadna w kontekście ostatniego konkursu na stanowisko dyrektora LO, który ujawnił brak chętnych do objęcia tej funkcji - jedyną kandydatką była obecna dyrektorka szkoły.
Integracja i lepsza jakość nauczania
Proponowana reorganizacja może także wpłynąć na poprawę warunków nauczania. Wspólne funkcjonowanie uczniów liceum i technikum w jednej placówce może sprzyjać integracji młodzieży, ograniczając podziały między uczniami o różnych ścieżkach edukacyjnych. Ponadto, możliwe będzie łączenie niektórych zajęć, takich jak religia, przedsiębiorczość czy wychowanie fizyczne, co nie tylko pozwoli na oszczędności w zatrudnianiu nauczycieli, ale również umożliwi bardziej zorganizowane prowadzenie lekcji.
Wprowadzenie jednej placówki dla maturzystów może także wpłynąć na jakość kształcenia. Skupienie uczniów przygotowujących się do egzaminu dojrzałości w jednej instytucji pozwoli na lepsze dostosowanie metod nauczania do ich potrzeb, ułatwienie organizacji fakultetów i zajęć dodatkowych oraz zwiększenie wsparcia pedagogicznego i psychologicznego.
Poprawa bezpieczeństwa i organizacji przestrzeni publicznej
Jednym z problemów, na które od lat zwracają uwagę mieszkańcy Góry, jest nadmierna liczba uczniów gromadzących się przed budynkiem ZS w trakcie przerw. Duże grupy młodzieży regularnie zajmują teren przy asfaltowej drodze przed szkołą oraz w okolicach pobliskiej przychodni, co prowadzi do utrudnień w ruchu pieszym i zmotoryzowanym. Przeniesienie uczniów szkół branżowych do CKPiU mogłoby rozwiązać ten problem, zmniejszając liczbę młodzieży przebywającej na ulicach w godzinach lekcyjnych. Dodatkowo, reorganizacja szkół mogłaby przyczynić się do zmniejszenia liczby uczniów palących papierosy w miejscach publicznych, co jest istotnym problemem w okolicach obecnego ZS.
Czy reorganizacja jest nieunikniona?
Choć propozycja stworzenia POS wydaje się racjonalna pod względem ekonomicznym i organizacyjnym, jej wprowadzenie może spotkać się z oporem społecznym. Zmiany strukturalne w oświacie zawsze budzą kontrowersje, zwłaszcza wśród nauczycieli, którzy są bardzo roszczeniową i problematyczną grupą społeczną.
Dyskusje na ten temat nabierają coraz większej dynamiki. Czy "reforma" okaże się skutecznym sposobem na optymalizację kosztów edukacji w powiecie? Czas pokaże. Wśród pomysłodawców mówi się, że zaoszczędzone w ten sposób pieniądze w budżecie powiatu można będzie zainwestować w remonty lokalnych dróg. Ciężko z tym dyskutować, ale w kwestii bezpieczeństwa ważna jest każda złotówka.
"zwłaszcza wśród nauczycieli, którzy są bardzo roszczeniową i problematyczną grupą społeczną"... Przepraszam, czy autor tego bloga uważa się za publicystę? Żenujący tekst, nacechowany negatywnymi emocjami oraz ukazujący nieprzepracowane traumy w/w autora.
OdpowiedzUsuńa czego uczysz? ktoś w końcu prawdę o nauczycielach napisał.
OdpowiedzUsuńPOMYSŁ POŁĄCZENIA BARDZO DOBRY! NALEŻY WDROŻYĆ GO JUŻ ROKU SZKOLNY 2025/2026! DROGI WYMAGAJĄ REMONTU, A MŁODZIEŻ ITEGRACJI
Widać, że powoli niektórym zaczynają pracować mózgi. Budynek po ZS można przeznaczyć na szpital, idealne sale, pomieszczenia, jest parking dla karetek i aut. Taki mały, żeby przyjąć pacjenta, podać kroplówki, zrobić USG, zagipsować rękę. To dobry kierunek, brawo!
OdpowiedzUsuńdokładnie, budynek będzie wtedy wolny i można go zaadaptować na cele medyczne. taki kierunek należy przyjąć
UsuńW Górze tylko zamykają wszystko. Już części młodzieży dojeżdża do szkół w pobliskich miastach. Owszem drogi są ważne ale czy nie jest ważne kształcenie naszych dzieci? ,,problematyczna grupa społeczna,,- poważnie, co to za wypowiedź,jeśli ktoś docieka swojego staje się problematyczny? Więc policja, górnicy,pielęgniarki...i cała reszta również.
OdpowiedzUsuńBzdura !
OdpowiedzUsuń